Viktig å vite om dekk og felger
Få norske bilister sjekker dekkene sine så ofte som anbefalt. Dekkene bør sjekkes en gang i måneden, i tillegg til før og etter lengre turer. Å sjekke dekkene jevnlig er viktig både for egen og andres sikkerhet.
Mønsterdybde
Nye vinterdekk har en mønsterdybde på 9-10 mm. Etter hvert som mønsteret reduseres svekkes veigrepet betraktelig og sikkerheten blir dårligere. Derfor anbefaler vi å bytte i god tid før man er nede på lovens minstekrav på 3 mm, målt på det laveste punktet.
Nye sommerdekk har en mønsterdybde på 7-8 mm. Risikoen for vannplaning øker drastisk ved lav mønsterdybde. Det samme gjelder bremselengden på våt veibane. Det anbefales derfor å bytte ut sommerdekkene i god tid før man er nede på lovens minstekrav på 1,6mm
Dekkets kontaktflate med veien ved 3 mm vann-nivå:
Ny dekkmerking gjør det enklere å velge trygge og miljøvennlige sommer- og helårsdekk samt piggfrie vinterdekk
I 2021 oppdaterer EU reglene for dekkmerking. Dette vil spesielt komme nordiske forbrukere til gode, da merkingen for første gang inneholder informasjon om dekkets egenskaper på krevende vinterføre.
Den nye merkingen indikerer dekkets egenskaper på snø og is, noe som vil gjøre det enklere å verifisere hvorvidt det egner seg for nordiske forhold. Disse endringene vil tre i kraft i mai 2021.
Kort forklart
- Dekk til person- og varebiler har EU-merking for grep på våt asfalt, støy og påvirkning på drivstofforbruk.
- En oppdatering av disse markeringene vil inkludere grep på is og snø.
- Dette vil gjøre det enklere for forbrukere å velge riktige dekk.
- De nye markeringene vil bli lagt til på alle piggfrie vinterdekk designet for nordiske forhold, men vil ikke ha noen innvirkning på piggdekk.
- Endringen trer i kraft i mai 2021.
Bilde: Slik vil de nye markeringene se ut
Hva er nytt på EU-dekkmerkingen etter 1.mai 2021
Den nye merkingen har de samme tre klassifiseringene som før. Våtgreps- og drivstofføkonomiklassene fornyes, slik at de ligner klassene for husholdningsapparater. De tomme klassene fjernes, og skalaen går fra A til E. I tillegg merkes støyklassen nå med bokstavene A til C, men desibelnivå er likt som før.
I tillegg til de gamle kriteriene inneholder det nye merket merking av snøgrep og merking av isgrep. Et dekk som er godkjent for tøffe snøforhold, har merking av snøgrep, og et dekk som har bestått den internasjonale isgreptesten, har merking av isgrep.
Den nye merkingen har en QR-kode som kan skannes for å få mer informasjon om dekket i den europeiske databasen for energimerkede produkter (EPREL).
Ved hjulskift
Når du skifter hjul, må du påse at de minst slitte dekkene monteres bak. Dette for å gjøre bilen mer stabil og hindre sleng. Hvis du har rotasjonsbestemt dekkmønster finnes det en pil på hvert dekk som viser rotasjonsretningen. Følg denne anvisningen så havner alle hjulene på rett plass.
Ved bytte av to dekk, bør du om mulig velge samme dekk som de du har på bilens andre hjulaksel, det vil si samme fabrikat, mønster og betegninger. Ulike dekk kan gi bilen uønskede egenskaper.
Husk å etterstramme hjulboltene etter å ha kjørt 100 km etter et hjulskift!
Dekktrykk
Kontroller lufttrykket i dekkene med jevne mellomrom. I bilens instruksjonsbok finner du oversikt over anbefalt lufttrykk. Kontroller lufttrykket, når dekkene er kalde. Ved 10 graders temperaturforskjell påvirkes dekktrykket med 0,1 bar. Å kjøre med for lavt dekktrykk øker både ulykkesrisikoen, dekkslitasjen og drivstofforbruket.
Innkjøring
Det tar mellom 500 og 1.000 km å kjøre inn et nytt dekk. Dette for at dekket skal ”sette seg” ordentlig på felgen. Faktum er at et piggdekk holder betydelig lengre om man kjører dem forsiktig de første 500-1.000 km på barmark, uten kraftige akselerasjoner og oppbremsinger.
Livslengde
Ved normal kjøring påvirker kjørestil og hastighet livslengden på dine dekk med ca. 30 %. Årstiden står for 30 %, biltypen 20 % og de resterende 20 % kommer an på veibelegg og dekkets slitestyrke. Ved aggressiv kjøring kan kjørestilen svare for nesten 100 % av slitasjen. Med andre ord er det i hovedsak du som fører som gjennom din kjørestil har mest påvirkning av hvor raskt dekkene slites.