
Best i bransjen for syvende året på rad
For syvende året på rad må Lexus se i bakspeilet for å finne konkurrentene. Vi har tatt en prat med plassjef Stian Berg Torgersen i Lexus Trondheim for å høre hans reaksjon på at Lexus nok et år topper listen på Autoindex med Norges mest fornøyde bilkunder.
En viktig annerkjennelse
- Jeg er både stolt og glad for å kunne jobbe med et merke som presterer så til de grader hvert eneste år. Vi lever av kundene våre, og dette er den beste annerkjennelsen vi kan få. Her har man snakket med nesten 8.000 bilkunder om deres forhold til bilmerke, forhandler, verksted og merkelojalitet, sier Torgersen.
Vinner av alle kategorier
Spørsmålene til bileierne er inndelt i fire hovedkategorier:
- Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent)
- Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent)
- Service på verkstedet (20 prosent)
- Lojalitet til merket (20 prosent)
Lexus vant samtlige kategorier og fikk dermed også desidert høyest poengsum totalt. Mens Lexus endte med 919 poeng, oppnådde de neste på listen henholdsvis 889, 885 og 881 poeng.
En Lexus opplevelse
Du trenger ikke dra langt for å få oppleve det kundene ofte referer til som Lexus-opplevelsen. Lexus Trondheim holder til i flotte lokaler på Leangen alle 4, Trondheim.
Allerede i det du går inn døra der vil du raskt fornemme at det skal føles godt å være Lexus-kunde. Lokalet fremstår som ryddig, moderne og bilene står oppført med god plass mellom hver modell. Lyset er spesielt satt opp for å fremme linjene i det modige designet Lexus etter hvert har blitt så kjent for. Gjenskinnet fra det ikke tilfeldig monterte lyset speiler understellet på bilene i flisene slik at du får se at absolutt ingenting er overlatt til tilfeldighetene her.
- Opplevelsen du som Lexus kunde erfarer, starter allerede på fabrikkgulvet i Japan. Det du opplever hos oss, er bare en videreføring av kvaliteten og opplevelsen du får i bilene våre, sier Knut Solli, selger hos Lexus Trondheim.
Selv tilskriver Torgersen mye av suksessen Lexus nå opplever til at det japanske ordet Omotenashi. Ordet for gjestfrihet og på mange måter selve kjennetegnet på den japanske kulturen.
Den hemmelige ingrediensen
Kan Ometenashi være den hemmelige ingrediensen? Den som gjør at Lexus kundene er mer fornøyd enn andre kunder.
- Det er i hvert fall en stadig påminnelse om at vi skal fokusere på kundens behov og alltid levere mer enn hva som er forventet. Hos Lexus Trondheim skal opplevelsen alltid være på nivå med den prisvinnende bilkvaliteten Lexus leverer. Det handler om å vise respekt for alle som kommer innom og behandle de som gjester i vårt eget hjem, uansett om de kjøper en Lexus eller ikke. Her er alle velkomne, avslutter Torgersen.
Vinner Autoindex syvende året på rad
Plassjef Stian Berg Torgersen gir sin kommentar til Autoindex