
Best i bransjen for åttende året på rad
For åttende året på rad må Lexus se i bakspeilet for å finne konkurrentene. Vi har tatt en prat med Robert Smeby i Lexus Vestfold for å høre hans reaksjon på at Lexus nok et år topper listen på Autoindex med Norges mest fornøyde bilkunder.
En viktig annerkjennelse
Jeg er både stolt og glad for å kunne jobbe med et merke som presterer så til de grader hvert eneste år. Vi lever av kundene våre, og dette er den beste annerkjennelsen vi kan få. Her har man snakket med 7.927 bilkunder om deres forhold til bilmerke, forhandler, verksted og merkelojalitet.
Jeg kjenner jeg blir både ydmyk og stolt over den tilliten Lexus-kundene viser oss, sier Smeby.
Vinner av alle kategorier
Spørsmålene til bileierne er inndelt i fire hovedkategorier:
- Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent)
- Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent)
- Service på verkstedet (20 prosent)
- Lojalitet til merket (20 prosent)
Lexus vant samtlige kategorier og fikk dermed også desidert høyest poengsum totalt. Mens Lexus endte med 919 poeng, oppnådde de neste på listen henholdsvis 889, 885 og 881 poeng.
En Lexus-opplevelse
Du trenger ikke dra langt for å få oppleve det kundene ofte referer til som Lexus-opplevelsen. Lexus Vestfold holder til i flotte lokaler like ved Jarlsberg Travbane. Allerede i det du går inn døra der, vil du raskt fornemme at det skal føles godt å være Lexus-kunde. Lokalet fremstår som ryddig, moderne og bilene står oppført med god plass mellom hver modell. Lyset er spesielt satt opp for å fremme linjene i det modige designet Lexus etter hvert har blitt så kjent for. Gjenskinnet fra det ikke tilfeldig monterte, lyset speiler understellet på bilene i flisene slik at du får se at absolutt ingenting er overlatt til tilfeldighetene her.
- Opplevelsen du som Lexus-kunde erfarer starter allerede på fabrikkgulvet i Japan. Det du opplever hos oss, er bare en videreføring av kvaliteten og opplevelsen du får i bilene våre, sier Gunnar Næs selger hos Lexus Vestfold.
Selv tilskriver Smeby mye av suksessen Lexus nå opplever til at det japanske ordet Omotenashi. Ordet for gjestfrihet og på mange måter selve kjennetegnet på den japanske kulturen.
Den hemmelige ingrediensen
Kan Ometenashi være den hemmelige ingrediensen? Den som gjør at Lexus kundene er mer fornøyd enn andre kunder?
- Det er i hvert fall en stadig påminnelse om at vi skal fokusere på kundens behov og alltid levere mer enn hva som er forventet. Hos Lexus Vestfold skal opplevelsen alltid være på nivå med den prisvinnende bilkvaliteten Lexus leverer. Det handler om å vise respekt for alle som kommer innom og behandle de som gjester i vårt eget hjem, uansett om de kjøper en Lexus eller ikke. Her er alle velkomne, avslutter Smeby.
Velkommen til oss
Gjestfrihet er på mange måter selve kjennetegnet på alt vi gjør i Lexus.
Vinner Autoindex for sjuende året på rad
Salgs-og markedsdirektør Robert Smeby om hvorfor Lexus vinner igjen
Norges mest fornøyde bileiere kjører Lexus
Vi har leveringsklare biler.