Julegaven 2017 - slik gikk det

Julegaven 2017 - slik gikk det i 2017

En varm takk fra alle oss i Bilia

Hvert år retter Bilia Norge søkelyset på dem som skaper ekstra varme og som utgjør en forskjell i samfunnet. Og takket være våre engasjerte kunder ble årets kampanje en suksess!

– Det er alltid hyggelig å bevege seg vekk fra bilbransjen og rette fokus på noe annet for en liten periode. Heldigvis opplever vi et stort engasjement fra våre kunder, men også internt blant de ansatte var det mye engasjement, sier markedsdirektør i Bilia Personbil AS, Finn Wilhelmsen.   

Det ble nemlig tidlig klart at det var stor interesse for årets kampanje og nominasjonene strømmet inn. Og den første uken var det særlig én kandidat som fikk ekstra mange stemmer og som fanget oppmerksomheten til juryen. Og aldri før har vi mottatt like mange nominasjoner og stemmer under Julegaven.

Snille klovner

I en tid hvor klovner er forbundet med frykt, har Sykehusklovnene en helt annen posisjon hos den norske befolkningen. Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnerne som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus.

– Barn som er alvorlig syke og som må tilbringe hverdagen på sykehus treffer oss midt i hjertet. Det er en frykt som alle foreldre kan kjenne på og som vi aldri kan forsvare oss mot.

– Derfor ble det også litt følelsesladet på kontoret når Sykehusklovnene ble trukket ut som vinner. Det er en verdig vinner som rører ved mange, og det var ekstra hyggelig å høre at pengene kom godt med i en tøff tid, sier Wilhelmsen.

Gode kandidater

Til tross for at noen av de nominerte fikk langt flere stemmer enn andre, erkjenner Wilhelmsen at det var vanskelig å velge vinnere. Det skyldtes imidlertid ikke uenighet i juryen, det var den store mengden med kandidater som skapte utfordringer.

– Alle de nominerte var verdige vinnere, derfor var prosessen med å velge ut fire vinnere krevende. Det er naturlig at de største og mest kjente organisasjonene får flest stemmer, men jeg føler at vi fant frem til fire ulike og sterke vinnere.

– Stiftelsen ALS Norsk Støttegruppe er kanskje ikke like kjent for alle, men de er et godt eksempel på hvorfor frivillig arbeid er så viktig. Det sitter tusenvis av mennesker som er pårørende i Norge, det å møte mennesker i samme situasjon kan utgjøre en viktig forskjell, forklarer Wilhelmsen.

Kjente organisasjoner

De to siste som ble valgt ut og dermed mottar en gave på 25.000 kroner ble Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen. Ikke overraskende var det veldig mange som ønsket å fremheve betydningen av de største organisasjonene. Og samfunnsforskjellene blir dessverre enda tydeligere når vinterens kulde melder sin ankomst og snøen farger landskapet hvitt. For det er ikke alle som opplever kvalitetstid med familie og venner i julen.

– Både Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen er opptatt av de aller svakeste i samfunnet. Mennesker som ikke har et hjem og tak over hodet. Alle nominasjonene vi mottok understreker at vi evner å sette pris på den jobben disse organisasjonene gjør.

– Julen er en tid hvor vi skal sette pris på våre aller nærmeste, men det er også en fin anledning til å reflektere over livet og mennesker som ikke har det like bra som oss, avslutter Wilhelmsen.

Takk for stemmen

Og med det ønsker vi i Bilia å si tusen takk til alle som engasjerte seg i Julegaven denne gangen. Vi setter stor pris på alle som har tatt seg tid til å gjøre dette til en suksess og alle nominasjonene vi har mottatt. Neste gang er det kanskje din nominasjon som går til topps!

Men først og fremst ønsker vi å rette en stor takk til alle veldedige organisasjoner som jobber for at mennesker som trenger det skal få en bedre hverdag. Og ønsker du å gjøre som oss i Bilia, så kan du når som helst gi en gave til årets vinnere på VIPPS.

  • Støtt Sykehusklovnene ved å vippse til 10221.
  • Støtt Stiftelsen ALS Norsk Støttegruppe ved å vippse til 10282.
  • Støtt Kirkens Bymisjon ved å vippse til 52298.
  • Støtt Frelsesarmeen ved å vippse til 2309.

Husk å følge oss på Facebook eller meld deg på vårt nyhetsbrev – vi er godt i gang med å planlegge av nye aktiviteter og konkurranser!

Og sist, men ikke minst ønsker vi alle våre kunder og støttespillere et riktig godt nytt år, og minner alle sammen om å ta det med ro i trafikken!